Pengenalan:
Ibn Khaldun[sunting | sunting sumber]
Maklumat lanjut: Asabiyyah
Asabiyyah merujuk kepada perpaduan sosial dengan penekanan kepada kesatuan,kesedaran kumpulan, dan kepaduan sosial,[2] pada asalnya di dalam konteks "kepuakan" dan "kesukuan",tetapi kadangkala digunakan untuk nasionalisme moden,menyerupai sistem komunalisme.Istilah Ibn Khaldun secara amnya sama dengan perpaduan.[3][4]
Ibn Khaldun dengan secara efektif menyatakan bahawa setiap dinasti memiliki benih-benih kejatuhannya. Beliau menerangkan bahawa keluarga yang memerintah lazimnya muncul dari pinggir empayar dan menggunakan kepaduan yang terdapat dalam masyarakat pinggiran untuk membawa perubahan kepada pimpinan.[3]
Durkheim[sunting | sunting sumber]
Mengikut Émile Durkheim,jenis-jenis perpaduan masyarakat itu seiringan dengan jenis masyarakat. Durkheim memperkenalkan istilah perpaduan mekanikal dan organik sebagai sebahagian daripada teorinya berkaitan pembangunan masyarakat dalam karyanya,The Division of Labour in Society (1893) (Pembahagian Tenaga Kerja dalam Masyarakat). Dalam sesuatu masyarakat yang mempamirkan perpaduan mekanikal, kejeleketan dan perpaduan datang daripada warga yang serupa–warganya berasa terkait melalui kerja,pendidikan dan latihan keagamaan, dan cara hidup.Perpaduan mekanikal terdapat dalam masyarakat yang "tradisional" dan masyarakat kecil.[5] Perpaduan organik pula muncul daripada pergantungan saling dalam kalangan ahli masyarakat. Keadaan saling bergantung ini pula muncul ekoran pengkhususan kerja dan warga masyarakat yang saling melengkapi, yakni perkembangan yang terdapat dalam masyarakat "moden" dan "industri".
No comments:
Post a Comment